Marketing mobilny

Rynek reklamy mobilnej w Polsce dopiero zaczyna się rozwijać, ale reklama dostarczana za pośrednictwem urządzeń przenośnych czyli smarfonów i tabletów jest jednym z najszybciej rosnących segmentów rynku reklamowego. Prognozy analityków odnośnie wielkości rynku reklamy mobilnej wskazują na jego ogromny potencjał. Rosnące zainteresowanie reklamą mobilną jest również odbiciem ogólnorynkowych tendencji w sektorze mobilnym, które pokazują, że posiadacze urządzeń przenośnych coraz intensywniej korzystają z sieci.

Obecnie są stosowane dwa rodzaje reklam na tablety i smarfony: reklamy tekstowe i graficzne.

  • Reklamy tekstowe wyglądają jak zwykłe reklamy tekstowe czy Adwords wyświetlane na komputerach stacjonarnych. Podstawową różnicą jest to, że użytkownikowi wyszukującemu na komputerze stacjonarnym można wyświetlić więcej reklam na jednej stronie niż wyszukującemu w przeglądarce smartfona.
  • Reklamy graficzne z kolei przypominają bannery reklamowe wyświetlane na komputerach stacjonarnych i wyświetla się je najczęściej w wybranych aplikacjach używanych na urządzeniach przenośnych.

Dziś najwięcej mobilnych reklam kierowanych jest na smartfony i tablety w tym głównie urządzenia iPhone i Android, ponieważ oferują one użytkownikom zaawansowane funkcjonalności w zakresie mobilnej treści. Używane są najczęściej reklamy typu display, czyli banery reklamowe wyświetlające się na przeglądanych stronach WWW lub aplikacjach uruchamianych na urządzeniach mobilnych. W odróżnieniu od tradycyjnych banerów internetowych oferują one znacznie większe możliwości interakcji pomiędzy reklamodawcą a odbiorcą np. natychmiastowe wywołanie połączenia telefonicznego, wysłanie SMS-a na predefiniowany numer, przejście na stronę WWW lub do sklepu internetowego czy wskazanie lokalizacji sklepu na mapie nawigacyjnej urządzenia.