Marketing szeptany i wirusowy

Marketing szeptany (znany też jako buzz marketing) to forma przekazu reklamowego, który dociera do odbiorcy w sposób nieformalny, często w formie plotki. Idealną formą marketingu szeptanego, zwaną marketingiem wirusowym, jest sytuacja, kiedy potencjalni klienci przekazują reklamę sami sobie, wyłącznie ze względu na atrakcyjną formę lub treść reklamy.

Dobrze zaplanowana i poprowadzona kampania marketingu szeptanego wykorzystuje szereg technik reklamowych, takich jak profile w mediach społecznościowych, blogi, opinie sponsorowane, moderowanie dyskusji na forach tematycznych, czy tworzenie artykułów specjalistycznych.

Marketing wirusowy najczęściej korzysta ze śmiesznych lub kontrowersyjnych filmików reklamowych, gier flash oraz wszelkiego rodzaju konkursów i systemów rabatowych.

Skuteczność marketingu szeptanego opiera się na pomyśle na kampanię oraz na zastosowaniu nieinwazyjnych dla odbiorcy metod promocji. Dzięki temu marketing szeptany jest skuteczną i tanią formą reklamy. W zasadzie jedyną wadą tej formy promocji jest to, że w pewnym momencie przekaz reklamowy staje się memem internetowym i zaczyna żyć własnym życiem, w niewielkim tylko stopniu dając się kontrolować.

Cechy marketingu szeptanego:

  • nieformalna i nieinwazyjna forma dotarcia do odbiorcy,
  • klienci sami rozpowszechniają reklamę,
  • niski koszt reklamy w przeliczeniu na jednego odbiorcę,
  • brak ścisłej kontroli nad przekazem reklamowym.