Google Search Console – narzędzie numer 1 w walce o wysoką pozycję strony w Google

Niezależnie od tego, czy jesteś specjalistą SEO/SEM czy właścicielem prywatnej strony WWW, którą chciałbyś rozwinąć, Google Search Console powinien być Ci znany. Wiemy jednak, że mnogość funkcji i rozbudowany panel GSC może przyprawić o zawrót głowy, dlatego w tym artykule omawiamy – konkretnie i przejrzyście – czym jest Google Search Console i jak rozpocząć przygodę z tym narzędziem, nawet w domowym zaciszu. Gotowy?

Google Search Console – co to takiego?

Google Search Console (dawniej znany jako Google Webmasters Tools) to darmowy zestaw narzędzi przeznaczonych do monitorowania pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google. Najbardziej ceniony przez webmasterów oraz specjalistów od szeroko rozumianego marketingu internetowego. Jednak ze względu na coraz bardziej intuicyjną obsługę, GSC zjednuje sobie fanów również po drugiej stronie – wśród blogerów i właścicieli prywatnych stron internetowych. Jeśli chcesz by Twój adres WWW wyświetlał się wysoko w Google i tym samym przyciągał coraz to większą liczbę odbiorców lub potencjalnych klientów, Google Search Console to narzędzie dla Ciebie. Pierwsze, po które powinieneś sięgnąć.

Google Search Console – jakie daje możliwości?

Jeśli jeszcze nie czujesz się w stu procentach przekonany do korzystania z GSC, ten akapit powinien to zmienić. Ten zestaw narzędzi umożliwia bowiem:

  • monitorowanie na bieżąco dostępu robotów Google do Twojej strony,
  • łatwe zgłaszanie nowych podstron (np. tekstów na blogu) do Google w celu ich szybszego zindeksowania,
  • stałą kontrolę nad indeksacją strony,
  • podgląd strony zarówno z widoku użytkownika, jak i robota Google,
  • podgląd słów kluczowych, na które wyświetla się Twoja strona, wraz z jej średnią pozycją, liczbą kliknięć i współczynnikiem klikalności (CTR),
  • podgląd linków prowadzących do Twojej strony,
  • uzyskiwanie informacji na temat wszelkiego rodzaju zagrożeń: złośliwego oprogramowania, wirusów, spamu,
  • stałą kontrolę nad poprawnością wyświetlania i obsługiwania strony przez użytkowników urządzeń mobilnych (a tych jest obecnie najwięcej).
Google Search Console - jakie daje możliwości?

Google Search Console – narzędzia dla webmastera, ale czy tylko?

Już od dawna Google Search Console nie jest narzędziem reklamowanym wyłącznie dla webmasterów. Owszem, nadal w dużej mierze wykorzystywany jest przez tę grupę zawodową, ale nie tylko. Spójrzmy przez kogo jeszcze i dlaczego.

Specjalistów SEO/SEM – w łatwy, szybki i darmowy sposób mogą monitorować ruch na stronie oraz profil linków stron swoich klientów. To umożliwia choćby stworzenie początkowego audytu, a także dalsze pozycjonowanie witryny, wraz z tworzeniem odpowiedniej strategii słów kluczowych, w szczególności, jeśli Google Search Console połączy się z innym narzędziem, np. Google Analytics.

Właścicieli firm – dostęp do panelu raportów i statystyk związanych ze stroną pozwala w szybki sposób określić powodzenie i opłacalność płatnych kampanii reklamowych i kampanii pozycjonowania.

Blogerów/influencerów – słowa kluczowe, na które wyświetla się strona, średnia pozycja w Google i CTR to informacje, które z pewnością docenią twórcy treści.

Administratorzy, programiści i webdesignerzy – jako że Google Search Console informuje na bieżąco o typowo technicznych błędach pojawiających się na stronie, może stanowić bardzo przydatne narzędzie dla osób zarządzających serwerem i poruszających się na płaszczyźnie kodu źródłowego witryny.

Google Search Console – jak zacząć?

Krok pierwszy – logowanie

Skoro jesteś już zdecydowany na korzystanie z GSC, pora przejść do instalacji. Do tego potrzebujesz konta Google. Jeśli go nie masz, załóż. Następnie, po wejściu na stronę główną Google Search Console zaloguj się.

Google Search Console - logowanie do usługi

Krok drugi – instalacja

Jeśli korzystasz z GCS pierwszy raz, ukazane zostaną dwa typy usług witryny: Usługa domeny oraz Usługa z prefiksem URL.

Witamy w Google Search Console

Usługa domeny odnosi się do poziomu domen (m., www. itp.) oraz protokołów (http, https itp.)

Np. domena example.com obejmuje te adresy URL:

  • http://example.com/
  • https://example.com/
  • http://m.example.com/
  • https://www.example.com/podstrona/

Usługa z prefiksem URL odnosi się do adresów URL z określonym prefiksem i protokołem http/https.

Należy podać adres URL usługi dokładnie w takiej postaci, w jakiej pokazuje się na pasku przeglądarki, łącznie z końcowym znakiem /

Jeśli strona obsługuje dwa protokoły (http oraz https), należy dodać każdy z URL z osobna.

Np. dla usługi http://example.com/ :

  • http://example.com/
  • http://example.com/podstrona/
  • https://example.com/
  • http://www.example.com/

Ważne!

Strona musi być dostępna w Internecie. Nie wchodzą w grę wersje deweloperskie lub dostępne po podaniu hasła.

Krok trzeci – weryfikacja

Google Search Console jest darmowym zestawem narzędzi, jednak aby z niego skorzystać, niezbędna jest weryfikacja własności witryny – sprawdzenie czy rzeczywiście jesteś jej właścicielem. To niezwykle ważne, jako że w GCS zbierane są poufne dane, które z łatwością można wykorzystać do promocji strony lub jej permanentnego zablokowania w Google. Wyobraź więc sobie, co by było, gdyby mogła się podszyć pod Ciebie Twoja konkurencja…

Aby weryfikacja była jak najwygodniejsza, Google oferujemy aż pięć różnych metod:

  • Przesłanie pliku HTML (metoda zalecana) – polega na pobraniu pliku HTML, zawierającego unikalny identyfikator konta i zamieszczeniu go na serwerze FTP w głównym katalogu strony (najczęściej oznaczonym jako public html).
  • Tag HTML – wymaga umieszczenia identyfikatora w sekcji HEAD strony głównej. Jako że Google Search Console cieszy się dużą popularnością wśród użytkowników CMS, metodę tę można z łatwością zastosować, korzystając z dostępnych wtyczek w WordPressie, np. Yoast SEO.
  • Dostawca nazwy domeny – tutaj niezbędny jest dostęp do panelu zarządzania domeną. Metoda polega na dodaniu rekordu TXT z identyfikatorem do DNS domeny. Jednak jako że rekordy DNS nie są odświeżane często i błyskawicznie, na dostęp do narzędzi Google Search Console trzeba poczekać od kilku do nawet 48 godzin.
  • Google Analytics – metoda idealna dla osób, które już w obrębie swojej strony korzystają z Google Analytics. Wtedy wystarczy połączyć kod śledzenia z kontem GSC.
  • Menedżer tagów – wygodne, jeśli masz poprawnie skonfigurowany menedżer tagów.
Opcje weryfikacji strony w Google Search Console

I gotowe – masz już dostęp do całego panelu Google Search Console. Pozostaje tylko działać i podbijać wyszukiwarkę! W następnym artykule oprowadzimy Cię po meandrach GSC – oferowanych zakładkach oraz funkcjach, na które warto zwrócić uwagę w pierwszej kolejności.

Google Search Console - jak zacząć

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *