Google Ads/AdWords – poradnik dla początkujących

Prowadząc kampanię reklamową w internecie, jednym z najważniejszych narzędzi, jakie możemy wykorzystać jest Google Ads (dawniej znany jako Google AdWords). Jest to system reklamowy internetowego giganta, który pozwala promować naszą witrynę w wynikach wyszukiwarki za pomocą linków sponsorowanych, ale także w reklamach wyświetlanych na stronach współpracujących w ramach programu Google AdSense. Reklamy sprzedawane są w dwóch systemach:

  • PPC (pay per click) – w tym systemie płacimy za każde kliknięcie w nasz banner/link sponsorowany. Ten model jest dla reklamodawcy szczególnie korzystny w przypadku, gdy prowadzi kampanię w celach sprzedażowych.
  • CPM (cost per mille) – w tym systemie płacimy za każdy tysiąc wyświetleń naszej reklamy na stronie/w wyszukiwarce. Model ten stosowany jest najczęściej przy kampaniach wizerunkowych, gdy chcemy dotrzeć z naszym komunikatem reklamowym do jak najszerszego grona.

Wyniki jakości

Wyniki jakości Google Ads służą do pomiaru jakości i trafności reklam, a także słów kluczowych obsługiwanych przez Google. Im wyższy wskaźnik oceny jakości – tym nasza kampania może być tańsza i lepiej pozycjonowana w systemie. Wynik jest oceniany w systemie 1-10 i uwzględnia trafność reklamy, współczynnik kliknięć (CTR — procentowy stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń) oraz ocenę jakości strony docelowej.

Bardzo popularną metodą promocji w Google Ads jest remarketing. Podczas tej kampanii docieramy do osób, które zetknęły się z naszą marką/witryną. Jest to szczególnie pomocne, jeśli chcemy budować pamięć o swojej firmie, a w przypadku sprzedażowym, możemy przypomnieć o sobie wahającym się klientom. Jest to jedna z najczęściej stosowanych kampanii w sieci.

Wahasz się co do nawiązania współpracy z Agencją? Możesz spróbować sam!

Jak zacząć?

Krok 1: Określ swoje cele reklamowe!

System Google Ads jest bardzo intuicyjny, dzięki czemu nawet osoba, która nie jest zbyt biegła w internetowym świecie poradzi sobie bez problemu z rozpoczęciem kampanii AdWrodsowej. System pomaga nam wybrać, czy bardziej zależy nam na rozwinięciu biznesu w sieci, czy w formie stacjonarnej placówki.

Krok 2: Kim jesteś i kogo szukasz?

Rejestrując firmę w systemie – musimy się Google przedstawić – kim jesteśmy, w jakim języku chcemy się promować oraz czym się dokładnie zajmujemy. To trzecie w opisie bywa dość trudne, dlatego Google wychodzi nam naprzeciw i na podstawie naszej strony sam sugeruje, które frazy do nasz pasują.

Krok 3: Zaprojektuj swoją reklamę!

Gdy już Google wie o nas co nieco, możemy przejść do projektowania naszej reklamy. Na szczęście wystarczy uzupełnić zaledwie kilka pól – a Google wykreuje nam ją sam.

Krok 4 – Budżetowanie kampanii Ads

Finalnym krokiem jest ustawienie budżetu naszej kampanii w systemie miesięcznym. Nie musimy się jednak martwić o to, czy będzie nas stać w dłuższej perspektywie na kampanię tego typu. Google umożliwia w każdej chwili zmianę budżetu lub nawet usunięcie reklamy. To szczególnie pomocne dla młodych przedsiębiorców, którym ciężko bez wsparcia agencji zweryfikować, jak skuteczna będzie ich reklama i czy poziom konwersji (interakcji z reklamą) będzie zadowalający przy zakładanym budżecie.

Jeżeli jesteśmy małą firmą lub np. działalnością jednoosobową możemy skorzystać z Google Ads/Adwords Express. To uproszczona platforma reklamowa skierowana głównie do lokalnych przedsiębiorstw, które nie mogą sobie pozwolić na pełną, samodzielną kampanię w sieci ze względów finansowych lub po prostu czasowych. Niestety, usługa ta jest skupiona bardzo na automatyzacji i choć zaoszczędzimy na niej sporo czasu, to mamy mniejsze narzędzia do ingerencji w optymalizację kampanii.

Jeśli natomiast zależy nam na dotarciu do klienta w formie bardziej interaktywnej – doskonałym rozwiązaniem będzie rozpoczęcie kampanii w serwisie YouTube. Serwis ten należy od wielu lat do Google i również w nim, możemy rozpocząć kampanię przez Google Ads.

YouTube każdego miesiąca notuje wizyty ponad miliarda unikalnych użytkowników, z czego ponad połowa oglądanych filmów jest odtwarzana na urządzenia mobilnych.

Jakie rodzaje kampanii możemy przeprowadzić na YouTube?

Reklamy TrueView In-Stream

Podczas kampanii tego typu, płacimy tylko w przypadku, gdy odbiorca obejrzy powyżej 30 sekund naszej reklamy (chyba że reklama jest krótsza, wtedy płacimy za każde odtworzenie) lub gdy nawiążemy interakcję z potencjalnym klientem. Reklama może być wyświetlana przed, w trakcie lub po obejrzanym video. Oprócz YouTube możemy wyświetlać reklamę w aplikacjach i grach będących w sieci reklamowej.

Reklamy TrueView Discovery

Ten typ reklamy wyświetla się naszym odbiorcom w wyszukiwarce YouTube obok podobnych filmów o tematyce, którą chcemy promować. Opłaty są naliczane, gdy użytkownik serwisu kliknie reklamę i zacznie oglądać film. Kampania tego typu sprawdza się dobrze, przy kreowaniu marki i tworzeniu społeczności wokół niej – warunkiem jest tutaj odpowiedniej jakości kontent. Niezależnie od wyboru – największym plusem kampanii na YouTube jest fakt, że możemy dostosować reklamę do zainteresowań naszego odbiorcy. Na podstawie oglądanych przez niego treści, Google może wybrać tylko tych klientów, którzy faktycznie mogą być zainteresowani produktem lub usługą przez nas reklamowaną.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

siedem + 9 =